Vår Norgeresa blev väldigt lyckad, med bra utflyktsmål och strålande väder. En av våra planerade färdvägar var dock avstängd på grund av ett tidigare jordskred, vilket kostade oss ett antal extratimmar i bilen och ett annorlund avslut på resan. Vi hade tänkt köra till Storuman och sova där en natt, men det blev en så stor omväg att vi körde hem till Bredbyn istället. Det blev bra ändå!

Den första dagen (13/6) startade vi i Bredbyn och styrde Lill-Renne (bilen) så gott som rakt västerut mot Trondheim. Vi hade två planerade stopp i Åre-trakten (Ristafallet och Tännforsen), men tog även en fikapaus på en mysig plats under förmiddagen. Vattenfallen vi besökte var riktigt mäktiga och perfekta pauser i bilkörningen. Det fanns även mycket vackert att se efter vägen, framförallt när vi kom in i Norge. Bergväggar reste sig vid sidan av den smala och slingriga vägen. Framme i Trondheim checkade vi in på hotellet och gick ut och åt middag. Därefter gick vi på en promenad innan vi somnade gott efter dagens bravader.

Dag 1 på kartan.
En fikapaus någonstans i Jämtland.
Ristafallet, precis vid vägen innan Åre. Här spelades några scener av Ronja Rövardotter in!
Haha, tokstollen!
Åre
Tännforsen: Sveriges största vattenfall (vad gäller vattenmängd).
Underbart vackert!
Vid Tännforsen åt vi, hungriga som vargar, en god kycklingsallad.
Norge! Tog ett tag innan vi förstod att det alltid är 80 utanför städer/bebyggelse om det inte står något annat.
Första övernattningsstället: Trondheim (Norges tredje folkrikaste stad).